Time Travellers – WIP 22
This is the last Work In progress article of the project!
The past three months allowed me to finalize the project. Just as I was about to finish writing the making-of, I went back to editing the long hair of the female character. I was frustrated that I couldn’t achieve the vision I had in mind: a river of hair flowing and winding between the elements of the scene, due to the technical limitations of the software, whether 3ds Max or Blender.
While editing this making-of I started R&D process on a paid work involving animated hairs, long story short: I discovered a way to get exactly the hair main volume and shapes I had in mind by using the Hair Strips workflow. Unfortunately, combining a Push Away from Surface modifier on a Hair Strips object make the software unstable and not responsive anymore at some point. The secret is, baking the original Hair Strips mesh to an OX Baked Hair object and from there, no more incompatibility issue.
So, I decided to return to 3ds Max to modify my initial workflow with Ornatrix which required manually tweaking the curves of the main strands almost one by one. After consulting with the Ornatrix developers, they informed me that the “Push Away from Surface” modifier works better with closed geometries, which solved many issues.
Once the hair editing was completed in 3ds Max, the strands were converted into splines and exported via Alembic to be imported into Blender, where they were converted into shapes to apply the necessary geo nodes, transforming them into hair for rendering.
These few lines to describe what took several weeks of work.
It will be one of the longest making-of pieces created for one of my works, almost as detailed as the one for the latest Xmas in Alsace project.
Il s’agit du dernier article Work In Progress de ce projet!
Ces trois derniers mois m’ont permis de finaliser le projet. Alors que j’étais sur le point de terminer le making of, je me suis remis sur l’édition des cheveux longs, j’étais frustré de ne pouvoir obtenir la vision que j’avais en tête: une rivière de cheveux qui serpente entre les éléments de la scène et ce, par les limitation technique des logiciels, que ce soit 3ds Max ou Blender.
En éditant donc le making-of, j’ai entamé un processus de R&D sur une mission pro impliquant des cheveux animés. Pour faire court, j’ai découvert un moyen d’obtenir exactement le volume de cheveux que j’avais en tête en utilisant un workflow Hair from mesh Strips. Malheureusement, combiner à un modificateur Push Away from Surface, cela rend le logiciel instable et non réactif à un moment donné. Le secret est de baker le mesh original des Hair Strips en un objet OX Baked.
J’ai donc décidé de retourner dans 3ds max pour modifier mon workflow initial et cela a demandé des retouches de guides à la main, quasiment une par une. Après avoir échangé avec les concepteurs de Ornatrix, ils m’ont appris que le modifier push away from surface fonctionne mieux avec des géométries fermées, cela a réglé pas mal de soucis.
Une fois l’édition des cheveux faites dans 3ds max, ils ont été convertis en splines et exportés via Alembic pour les importer dans Blender afin de les convertir en shapes pour leur appliquer les geo nodes nécessaires à les transformer en hair au moment du rendu.
Un résumé de quelques lignes pour quelques semaines de travail.
Il s’agira d’un des plus longs Making Of créé pour une de mes œuvres, presque aussi fourni que celui pour le dernier opus de Noël en Alsace.